Feedback ontvangen is meestal geen pretje, zeker niet als het vooral kritiek is. Maar met 1 actief luisteren techniek wordt het desondanks – cliché, maar waar – een leerproces. Wat feedback zou moeten zijn. Wordt jij beter van, wordt je werk beter van, en wordt jullie collega-band zelfs beter van! Probeer ‘t en gun jezelf dat luisterend oor.

Je wil wel luisteren, wil zelfs openstaan voor kritische feedback, maar – aaargh! – wat is het lastig. Je bijt op lip en knijpt in je handen. Moet. Frustratie. Onder. Controle. Krijgen. Ondertussen blijf je braaf knikken naar je manager, terwijl het van binnen kookt van de weerstand en de “ja, maar”-s. Beter dan uitflippen en je werkrelaties verknallen, toch?

Maar als dat het hoogste doel van jouw feedbacksessies is; je frustratie binnen weten te houden, dan heb je er bar weinig aan. 

Je kunt er namelijk een hele hoop aan hebben, voor je persoonlijke ontwikkeling en zakelijke groei. Mits je leert luisteren, in plaats van gefrustreerde gedachten onderdrukken. Want raad eens? Feedback is er om je verder te helpen!

Feedback krijgen = fijn

Geen 2 woorden die vaak samengaan in jouw vocabulaire, waarschijnlijk: “feedback” en “fijn”. Toch is dat statement de volgende stap in je carrière: feedback krijgen is fijn. Mensen die daar al zijn – die beseffen dat feedbackrondes geen vervelende treitersessies zijn, maar leerprocessen – hebben er een hoop aan.

Uit het boek ‘Thanks for the Feedback: The Science and Art of Receiving Feedback Well’:

“Feedback-zoekend gedrag – zoals dat heet in de research literatuur – wordt gelinkt aan hogere werktevredenheid, grotere creativiteit op kantoor, snellere aanpassing in een nieuwe organisatie of rol en minder doorloop. En negatieve feedback opzoeken wordt geassocieerd met hogere prestatie beoordelingen.”

Mooi resultaat. Maar waarom is het dan toch zo lastig om, vooral negatieve, feedback te krijgen en er netjes bij te blijven zitten en alles vredig in je op te nemen onder de noemer “leerproces”? Je denkt niet: “hey, hier gaat mijn werktevredenheid echt een flinke boost van krijgen”. Je denkt: “dit is allemaal zó niet waar” en “ik word totaal verkeerd begrepen hier!”

Logisch. Die weerstand zit in je natuur.

Actief luisteren

Feedback krijgen = lastig

Je rationele brein weet misschien wel dat feedback allemaal goed bedoeld is, en dat als je het als leerproces ziet, dat het je zelfs vooruit kan helpen. Maar zodra je het ontvangt lijkt al die rationaliteit vervlogen en ontsteek je alleen nog maar in interne verontwaardiging. Het klopt namelijk gewoon niet wat de ander zegt.

Tenminste, zo voelt dat voor jou. “Wrong spotting” noemen de auteurs van ‘Thanks for the feedback’ het: je gaat in elk woord dat je feedback-gever spreekt op zoek naar iets dat niet klopt. Daaraan hang je vervolgens het feit dat er niks klopt van wat hij zegt. Allemaal onzin!

Toch is het dat niet, dat weet je zelfs als je even rationeel nadenkt, maar zo denkt je brein nu even niet. Al het rationele is verdwenen. 

Kritiek is namelijk dé trigger voor je oersysteem om in de aanvals- of verdedigingsmodus te gaan

Heeft te maken met het feit dat het je overlevingsinstinct aantast; kritiek zou sociale uitsluiting kunnen betekenen, en dat tart de basale levensbehoefte van ieder mens. Dat maakt iets in je los, iets beestachtigs. Dus gedraag je je – man of vrouw! – als een leeuwin die haar kroost verdedigt, als het op je werk aankomt, met alle hevige emoties van dien.

Het is dus logisch dat feedback krijgen lastig is; het triggert een primair oersysteem dat sterker is dan je rationeel ontwikkelde Homo Sapiens brein. Maar dat laatste, je denkende brein, wéét (nu) wel degelijk dat feedback ook goed is om te ontvangen. 

Hoe ga je die 2 bij elkaar brengen: je denkende brein en het goede van feedback ontvangen? Niet zo lastig. Stop met selectief luisteren en start met 1 techniek, die je helpt actief luisteren.

Dagelijks handige inzichten? Volg ons op social media!

Volg ons onder andere op Instagram of Pinterest. Daar krijg je niet alleen handvatten op het gebied van gesprekstechnieken, je ontvangt ook de slimme tips waarmee je jouw time management skills een boost geeft. De laatste artikelen netjes en overzichtelijk in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan in voor de wekelijkse nieuwsbrief.

Leer je liever lezend, lees dan ons boek Elke Dag om 15.00 Uur Klaar. Maak kennis met de beste inzichten uit onze trainingen en leer slimmer werken in plaats van harder.

Actief luisteren

De actief luisteren communicatie techniek  – maakt feedback nuttig 

Je wil jezelf uit de “ja maar!”-modus krijgen en in de “oja?”-modus komen. 

Je krijgt feedback – ‘je zegt erg weinig in meetings’ bijvoorbeeld – en in plaats van je eerste verdedigende reactie (al is het in je hoofd) – “ja, maar soms zeg ik ook heel veel, en Peter zegt al helemaal niks, en soms is er gewoon niks te zeggen” – buig je dat om naar een vragende houding: “oja, doe ik dat?”. 

Wát is actief luisteren?

Dát is actief luisteren: horen wat er gezegd wordt en er actief over nadenken. Je primaire reactie vermijden en je denkende brein inschakelen. Zodat je het daarna actief kunt verwerken, en er daarna actief mee aan de slag kunt – om jezelf echt verder te helpen.

Hoe luister je actief? 3 actief luisteren oefeningen

1. Actief luisteren + noteren 

Actief luisteren, hoe? Je hoeft hier niet eens hardop “oja, doe ik dat?” te zeggen, hoor – om in die modus te komen. Je mag hier zelfs nog “wat een onzin!” denken. Zolang je je ondertussen maar aan 1 simpele actief luisteren techniek houdt…

Goed kunnen luisteren naar feedback? Schrijf op wat er gezegd wordt. 

Letterlijk. Elk (kritisch) punt krijgt een regel op je lege blocnote vel, waar je in 1 of een paar steekwoorden opschrijft wat je hoort. En: hou nog wat ruimte vrij aan de rechterkant van je pagina, voor zometeen. Doe er verder nog niks mee. Pen het gewoon neer, regel voor regel: 

Het doet op deze manier z’n (eerste) werk vanzelf: 

  • Het helpt je actief constateren wát de ander precies zegt over wat er beter kan in jouw werk. 
  • Het toont de ander dat je actief luistert, en hoort wat hij of zij zegt, en het waardevolle informatie acht. 
  • Het helpt je brein afleiden van primaire reacties: het moet z’n cognitieve energie tenslotte gebruiken om te schrijven. 
  • Het creëert een samenvatting die je achteraf herinnert wat er gezegd is, want vaak ben je eerste al vergeten zodra het laatste is uitgesproken – in je primitieve modus. 

Tijdens het gesprek ben jij dus vooral een luisteren en pennen. Je gaat nergens op in, hoeft je hier niet te verdedigen of op te reageren. Je stelt hoogstens vragen als een feedbackpunt je niet helemaal duidelijk is. En hanteer die actieve luisterhouding!

Bedank je feedback-partner voor z’n input aan het einde van het gesprek…

“Bedankt, dit was helder. Ik laat het even bezinken en kom er gauw bij je op terug.”

…En trek je vervolgens terug om wat je net gehoord hebt (actief!) te verwerken. 

Actief luisteren

2. Actief verwerken (“waar of niet waar?”)

Goed luisteren? Het échte denk- en leerproces gaat hier pas beginnen. De feedback-gever is vertrokken, jij bent uit je initiële verdedigingsmodus en er is ruimte in je hoofd vrijgekomen om rationeel te denken. Dát ga je hier doen. Rationeel denken en actief verwerken wat je zojuist actief naar gehoord hebt.

Maak daarvoor 3 denkbeeldige kolommen in je blocnote. Boven de tweede komt “waar” en boven de derde “niet waar”:

  • De 1e kolom zijn de feedback steekwoorden die je zojuist opgeschreven hebt. Die ga je nu analyseren op “waar” of “niet waar”.
  • De 2e kolom – “waar” – zijn de statements die zomaar eens een kern van waarheid zouden kunnen bevatten. Twijfel je, dan telt het als “waar”. Zet een kruisje. Of het écht waar is, ga je straks in de praktijk ontdekken, dus hou hier gerust een slag om de arm. 
  • De 3e kolom – “niet waar” – geldt logischerwijs voor de statements waarvan je nu al met zekerheid, mét je denkende brein, kan zeggen dat ze onjuist zijn. De feedback-gever had hier ongetwijfeld ongelijk.

Ben je alle feedback punten nagelopen en heb je een keuze gemaakt tussen (waarschijnlijk) “waar” en (zeker) “niet waar”, dan is het verwerk- en leerproces al in gang gezet. Dit is where the magic happens

Je brein wordt geforceerd om rationeel na te denken, en z’n eigen “wrong spotting” eens nader te bekijken. En wat blijkt waarschijnlijk? Tóch niet alles wat de ander gezegd heeft is (met zekerheid) “niet waar”. Het zou zomaar eens kunnen zijn dat er daadwerkelijk verbeterpunten voor jou zijn. 

En dat is oké. Daar kun je wat mee. 

3. Actief aan de slag – test ‘t!

Leren luisteren, natuurlijk heerst er dan nog twijfel over de “waar”-s in kolom 2. Het liefst heeft je brein nog steeds dat jij niks verkeerd hebt gedaan, of beter had kunnen doen. Daarom is het zaak om zekerheid te verschaffen of deze feedback écht waar is. 

Ben jij echt “stil in meetings” – het eerste feedbackpunt van je lijstje – en mag je misschien inderdaad wat meer van je laten horen? Daar kom je maar op 1 manier achter: test het. 

Probeer het gewoon. Doe het een week, hartstikke bewust. Zeg alles wat je denkt. Hou niets achter. De beste test is namelijk de praktijktest. Het is hoe wetenschappers werken, en hoe jij net zo goed kan werken. Er bestaat een hypothese – je bent stil in meetings – en jij gaat het aan de test onderwerpen, om vervolgens te concluderen of er een waarheid is schuilt. 

Check bij jezelf hoe zo’n testweek verloopt:

  • Was het prettig om uit te spreken wat je dacht in de meetings? Hoe reageerden collega’s? Wat is het resultaat geweest? Zag je manager je opeens wel zitten? Kreeg je leuker werk jouw kant op? Werd je uitgenodigd in een denktank? – Dan kun je concluderen dat de feedback klopte en heeft het je geholpen; je bent er een beter teamlid door geworden, werkt lekkerder samen en krijgt leukere opdrachten. 
  • Of ging het helemaal niet goed? Kwam je niet uit je woorden? Kon je nergens op komen om te zeggen? Of deed je het, maar keken je collega’s je niet begrijpend aan? – Dan is het zaak om nog verder te onderzoeken waarom spreken in meetings voor jou klaarblijkelijk niet werkt. Misschien spreek je niet duidelijk? Ben je verlegener dan goed voor je is? Kom je niet op de woorden, omdat je het maar spannend vond en je hoofd niet goed meer werkte? Zit je überhaupt wel op de juiste plek in deze functie of teamrol? 

Kortom: hoe actief luisteren?

Wát het antwoord ook is – “dit heeft me geholpen” of “dit moet ik verder onderzoeken” – je ontwikkelt hiermee jouw actief luisteren vaardigheden. Nog beter: jij ontwikkelt erdoor. Het helpt je vooruit, persoonlijk en professioneel, zoals beloofd, in deze volgorde:

Hoe luister ik actief?

  • Actief luisteren, door alle feedback op te schrijven. 
  • Actief verwerken, door te kiezen tussen de kolom “waar” of “niet waar”.
  • Actief aan de slag, door de “waar”-feedback op de proef te stellen in de praktijk, en te zien wat het voor je doet. 

Actief luisteren

Meer weten over de kracht van actief luisteren? Lees verder

Veel gestelde vragen over actief luisteren bij feedback

Welke 7 vaardigheden actief luisteren?

De 7 vaardigheden van actief luisteren zijn als volgt:

  • Aandacht geven: Volledige aandacht geven aan de spreker en je bewust zijn van non-verbale signalen zoals oogcontact, lichaamshouding en gezichtsuitdrukkingen.
  • Non-verbale communicatie: Gebruikmaken van non-verbale signalen zoals knikken, glimlachen en open lichaamshouding om de spreker aan te moedigen en te laten zien dat je geïnteresseerd bent.
  • Parafraseren: Het samenvatten en herformuleren van de boodschap van de spreker om te laten zien dat je begrijpt wat er gezegd wordt. Dit kan helpen om misverstanden te voorkomen.
  • Doorvragen: Het stellen van gerichte vragen om meer informatie te krijgen en dieper op het onderwerp in te gaan. Dit toont betrokkenheid en stimuleert de spreker om verder te praten.
  • Samenvatten: Het geven van een korte samenvatting van wat er tot nu toe besproken is. Dit helpt zowel de spreker als de luisteraar om de belangrijkste punten te begrijpen en te onthouden.
  • Empathie tonen: Het tonen van begrip, medeleven en empathie voor de gevoelens en ervaringen van de spreker. Dit creëert een veilige omgeving en moedigt de spreker aan om open te zijn.
  • Stiltes laten vallen: Het geven van ruimte en tijd aan de spreker om na te denken en te reageren. Stiltes kunnen waardevol zijn en de spreker aanmoedigen om dieper na te denken en meer te delen.

Deze vaardigheden dragen bij aan effectief luisteren en bevorderen een goede communicatie tussen mensen.

Wat is een voorbeeld van actief luisteren?

Laten we kijken naar enkele actief luisteren voorbeelden:

Voorbeeld uit de privé-sfeer

Een voorbeeld van actief luisteren is wanneer iemand naar een vriend luistert die over een moeilijke situatie praat. De luisteraar geeft zijn volledige aandacht aan de vriend, maakt oogcontact en knikt af en toe om aan te geven dat hij betrokken is. Hij laat de vriend zijn verhaal doen zonder onderbrekingen en gebruikt non-verbale signalen zoals glimlachen en een open lichaamshouding om te laten zien dat hij geïnteresseerd is. Tijdens het luisteren maakt hij gebruik van parafraseren door af en toe samen te vatten wat de vriend heeft gezegd, bijvoorbeeld door te zeggen: 

“Dus als ik het goed begrijp, voel je je gefrustreerd omdat je het gevoel hebt dat je niet wordt gehoord op je werk?” 

Hij stelt ook gerichte vragen om meer informatie te krijgen, bijvoorbeeld: 

“Hoe lang speelt dit probleem al?” 

Op deze manier toont de luisteraar empathie en creëert hij een veilige ruimte waarin de vriend zijn gevoelens kan delen.

Voorbeeld uit de zakelijke-sfeer

Een voorbeeld van actief luisteren in een zakelijke context is wanneer een manager naar een medewerker luistert tijdens een functioneringsgesprek. De manager geeft zijn volledige aandacht aan de medewerker, maakt oogcontact en neemt een open houding aan om betrokkenheid te tonen. Hij laat de medewerker zijn standpunt en feedback geven zonder voortdurend te onderbreken. Tijdens het luisteren maakt de manager gebruik van parafraseren door af en toe samen te vatten wat de medewerker heeft gezegd, bijvoorbeeld door te zeggen: 

“Dus als ik het goed begrijp, ervaar je momenteel uitdagingen bij het samenwerken met het team?” 

Hij stelt ook doorvragen om meer inzicht te krijgen, bijvoorbeeld: 

“Kun je me een voorbeeld geven van een specifieke situatie waarin je problemen hebt ondervonden?” 

De manager toont empathie en begrip door de gevoelens en perspectieven van de medewerker serieus te nemen. Hij laat stiltes vallen om de medewerker ruimte te geven om na te denken en aan te vullen. Op deze manier bevordert de manager een open en constructieve communicatie, waarbij de medewerker zich gehoord en gewaardeerd voelt.

Wat zijn valkuilen bij actief luisteren?

Er zijn verschillende valkuilen waar men zich bewust van moet zijn bij actief luisteren. Enkele veelvoorkomende valkuilen zijn:

  • Onderbreken: Het constant onderbreken van de spreker kan de communicatie verstoren en de boodschap van de spreker ondermijnen. Het is belangrijk om geduldig te zijn en de spreker de gelegenheid te geven om zijn gedachten volledig uit te drukken voordat je reageert.
  • Selectieve aandacht: Het hebben van selectieve aandacht betekent dat je je alleen richt op bepaalde delen van het verhaal van de spreker en de rest negeert. Dit kan ertoe leiden dat je belangrijke informatie mist of verkeerd begrijpt. Het is belangrijk om je bewust te zijn van deze neiging en je best te doen om je aandacht gelijkmatig te verdelen over de gehele boodschap.
  • Vooroordelen en oordelen: Het hebben van vooroordelen of het snel vormen van oordelen over de spreker kan de manier waarop je luistert beïnvloeden. Het is essentieel om een open geest te behouden en de spreker zonder voorafgaande oordelen te benaderen.
  • Afleidingen: Afgeleid worden door externe factoren, zoals geluiden, notificaties of andere gedachten, kan de aandacht afleiden van de spreker. Het is belangrijk om jezelf in een rustige omgeving te plaatsen en afleidingen zoveel mogelijk te vermijden.
  • Gebrek aan empathie: Gebrek aan empathie kan ervoor zorgen dat je niet volledig begrijpt of meeleven met de gevoelens en ervaringen van de spreker. Het is belangrijk om je in te leven in de spreker en te proberen de situatie vanuit zijn perspectief te begrijpen.
  • Te veel focus op jezelf: Soms kunnen we te veel bezig zijn met onszelf en onze eigen gedachten tijdens het luisteren, waardoor we niet volledig aanwezig zijn voor de spreker. Het is belangrijk om je ego opzij te zetten en je te richten op de spreker, zijn behoeften en boodschap.

Bewustzijn van deze valkuilen kan helpen om actief luisteren effectiever te maken en een betere communicatie tot stand te brengen.

Actief luisteren

Wanneer is actief luisteren niet handig?

Hoewel actief luisteren over het algemeen een waardevolle vaardigheid is, zijn er situaties waarin het mogelijk minder handig of minder geschikt kan zijn. Enkele voorbeelden zijn:

  • Noodgevallen: In noodsituaties, waar snelle actie en besluitvorming vereist zijn, kan actief luisteren als de enige focus misschien niet de meest geschikte aanpak zijn. In dergelijke situaties kan het nodig zijn om snel te handelen zonder uitgebreid te luisteren.
  • Tijdsnood: Wanneer er sprake is van strikte deadlines, bijvoorbeeld tijdens een zakelijke presentatie of een vergadering met strakke deadlines, kan er minder ruimte zijn voor uitgebreid actief luisteren. Prioriteit kan liggen bij het verkrijgen van specifieke informatie of het bereiken van bepaalde doelstellingen binnen een beperkte tijd.
  • Eenrichtingsverkeer: In sommige situaties, zoals bij het beluisteren van een lezing of het luisteren naar een toespraak, is er weinig interactie of ruimte voor vragen en discussie. Actief luisteren kan hier minder relevant zijn, omdat de nadruk ligt op het ontvangen van informatie zonder de mogelijkheid van directe betrokkenheid of terugkoppeling.
  • Ongepaste timing: Soms kan het moment van actief luisteren ongepast zijn, bijvoorbeeld wanneer iemand in een emotionele toestand verkeert en op dat moment behoefte heeft aan emotionele steun in plaats van luisteraars die actief vragen stellen of samenvatten. Het is belangrijk om de context en behoeften van de situatie en de persoon in overweging te nemen.

Het is essentieel om flexibel te zijn en de juiste benadering van luisteren te kiezen op basis van de specifieke omstandigheden. Actief luisteren is waardevol, maar het is belangrijk om het aan te passen aan de situatie om effectief te communiceren.

Hoe werkt actief luisteren in de zorg?

Actief luisteren speelt een essentiële rol in de zorg en kan de kwaliteit van de interactie tussen zorgverleners en patiënten verbeteren. Hier zijn enkele manieren waarop actief luisteren in de zorg kan worden toegepast:

  • Empathie tonen: Zorgverleners kunnen actief luisteren gebruiken om empathie te tonen jegens patiënten. Ze geven hun volledige aandacht, maken oogcontact en tonen begrip voor de gevoelens en ervaringen van de patiënt. Dit creëert een gevoel van vertrouwen en ondersteuning.
  • Verduidelijking en samenvatting: Zorgverleners kunnen actief luisteren gebruiken om ervoor te zorgen dat ze de boodschap van de patiënt correct begrijpen. Ze kunnen parafraseren en samenvatten wat de patiënt heeft gezegd om ervoor te zorgen dat er geen misverstanden zijn en om de patiënt te laten weten dat ze actief betrokken zijn.
  • Open vragen stellen: Door open vragen te stellen, stimuleren zorgverleners patiënten om meer informatie te delen en hun gedachten en gevoelens uit te drukken. Dit helpt zorgverleners een vollediger beeld te krijgen van de situatie en de behoeften van de patiënt.
  • Non-verbale communicatie: Naast het luisteren naar woorden, kunnen zorgverleners letten op non-verbale signalen van de patiënt, zoals lichaamstaal en gezichtsuitdrukkingen. Dit kan aanvullende informatie verschaffen over hoe de patiënt zich voelt en kan helpen om een betere verbinding te maken.
  • Stiltes respecteren: Soms hebben patiënten tijd nodig om na te denken voordat ze reageren. Zorgverleners kunnen stiltes respecteren en de patiënt de ruimte geven om zijn gedachten te ordenen voordat ze doorgaan met het gesprek.

Door actief luisteren in de zorg toe te passen, kunnen zorgverleners beter begrijpen wat er speelt bij de patiënt, wat kan leiden tot een meer gepersonaliseerde en effectieve zorgverlening. Het helpt ook om een vertrouwensvolle relatie op te bouwen tussen de zorgverlener en de patiënt, wat van cruciaal belang is in de zorgcontext.

Wat is een goed ‘actief luisteren’ boek?

Een bekend boek over actief luisteren in het Nederlands is “Geweldloze Communicatie: Ontwapenend, doeltreffend en verbindend” van Marshall B. Rosenberg. Hoewel het boek niet specifiek gericht is op actief luisteren, behandelt het de essentie van empathisch luisteren en effectieve communicatie. Het boek biedt inzichten en praktische tips om beter te luisteren, begrip te tonen en constructieve gesprekken te voeren. Het helpt lezers om vaardigheden te ontwikkelen die nuttig zijn in verschillende contexten, waaronder de zorg, relaties, werk en meer. “Geweldloze Communicatie” wordt beschouwd als een waardevolle bron voor het verbeteren van de communicatie en het bevorderen van betere relaties met anderen.

Wat is passief luisteren?

Passief luisteren is het tegenovergestelde van actief luisteren. Bij passief luisteren is er sprake van een beperkte betrokkenheid en inzet van de luisteraar. In plaats van actief deel te nemen aan het luisterproces, is de luisteraar meer ontvankelijk voor de informatie zonder er veel moeite in te steken.

Bij passief luisteren kan de luisteraar zich fysiek aanwezig voelen, maar mentaal afwezig zijn. De luisteraar kan zich laten afleiden door andere gedachten, externe prikkels of innerlijke afleidingen, waardoor de aandacht voor de spreker verslapt.

Kenmerken van passief luisteren zijn onder meer:

  • Beperkte non-verbale signalen: De luisteraar geeft weinig tot geen non-verbale signalen zoals oogcontact, knikken of een open lichaamshouding om de spreker aan te moedigen.
  • Weinig betrokkenheid: De luisteraar is niet actief bezig met het begrijpen van de boodschap of het stellen van vragen voor verduidelijking. Er is weinig inspanning om de spreker volledig te begrijpen.
  • Beperkte reactie: De luisteraar reageert minimaal op wat er gezegd wordt. Er is weinig interactie of terugkoppeling vanuit de luisteraar naar de spreker.
  • Beperkte samenvatting: De luisteraar vat de boodschap van de spreker niet samen of geeft er weinig aandacht aan. Er is geen inspanning om de boodschap te herformuleren of te verduidelijken.

Passief luisteren kan leiden tot een gebrek aan begrip, miscommunicatie en een verminderde kwaliteit van de interactie tussen mensen. Het is belangrijk om bewust te zijn van passief luisteren en te streven naar actief luisteren, waarbij er een actieve betrokkenheid is en er echt wordt geluisterd naar de spreker.

Actief luisteren

In de praktijk oefenen? Volg de nummer #1 Actief Luisteren cursus

Onze 1-daagse cursus Feedback Geven kan buitengewoon nuttig zijn voor het ontwikkelen van de vaardigheid van actief luisteren. Actief luisteren is een cruciale communicatieve vaardigheid die je helpt om beter te begrijpen wat anderen zeggen, hun behoeften en perspectieven te erkennen en effectiever te reageren. Door deel te nemen aan deze training Feedback Geven, krijg je de gelegenheid om je actieve luistervaardigheden te versterken en te verfijnen op een interactieve en praktische manier!

Wat leer je?

  • Tijdens de cursus zul je verschillende technieken en strategieën leren die specifiek gericht zijn op actief luisteren. Je leert hoe je jouw aandacht volledig kunt richten op de spreker en hoe je non-verbale signalen kan herkennen die belangrijke informatie kunnen overbrengen. Door te leren hoe je jouw eigen oordelen en vooroordelen opzij kunt zetten, zul je in staat zijn om zich beter te concentreren op de boodschap van de spreker en de betekenis achter de woorden te begrijpen. Nuttig!
  • Daarbij: een belangrijk onderdeel van actief luisteren is het stellen van de juiste vragen om verduidelijking te krijgen en dieper in te gaan op de gedachten en gevoelens van de spreker. In de cursus leer je daarom hoe je effectieve vragen kan stellen die de communicatie bevorderen en de spreker aanmoedigen om meer informatie te delen. Ook leer je hoe je de juiste verbale en non-verbale feedback kan geven om te laten zien dat ze actief betrokken zijn bij het gesprek.
  • Een ander voordeel van een 1-daagse cursus is de mogelijkheid om te oefenen en feedback te krijgen van ervaren trainers en medecursisten. Door middel van rollenspelen en interactieve oefeningen kun je jouw actief luistervaardigheden in een veilige en ondersteunende omgeving toepassen. Je zal waardevolle feedback ontvangen over je sterke punten en gebieden die verbeterd kunnen worden, waardoor je de kans krijgt om je vaardigheden verder aan te scherpen.

Met andere woorden: door deel te nemen aan onze cursus Feedback Geven en de nadruk te leggen op actief luisteren, zul je merken dat je in staat bent om betekenisvolle verbindingen met anderen tot stand te brengen, misverstanden te verminderen en effectiever te communiceren. Dus waar wacht je nog op, schrijf je snel in voor deze training en verbeter je luistervaardigheden!

Wie zijn wij? | Cursus Feedback Geven

Tijdwinst.com is een trainingsbureau dat zich specialiseert in slimmer (samen)werken. We bieden door het hele land diverse (online) trainingen aan, variërend van timemanagement, assertiviteit, gesprekstechnieken tot aan snellezen. Nieuwsgierig? Neem dan zeker eens een kijkje op onze website of blogs, en schrijf je in voor één van onze (digitale) trainingen.

  1. 1-daagse training Time Management | Blog
  2. 1-daagse training Assertiviteit | Blog
  3. 1-daagse training Gesprekstechnieken | Blog
  4. 1-daagse training Feedback Geven | Blog
  5. 1-daagse training Snellezen, Mindmapping en Geheugentechnieken | Blog
  6. 1-daagse training Effectief Thuiswerken voor Teams | Blog